Verwijzen

Verwijzen naar Goedebuur?

Verwijzen naar Goedebuur kan via mail (info@goedebuur.nl) of via ZorgDomein voor snelle en foutloze digitale verwijzingen. Voor overleg over een verwijzing kun je telefonisch contact opnemen met de administratief medewerker op het telefoonnummer 06 – 34 27 42 57. We hechten veel waarde aan goed overleg en afstemming met verwijzers.

Het is belangrijk dat er in de verwijsbrief vermeld staat of er sprake is van een basis verwijzing binnen de geestelijke gezondheidszorg (BGGZ) of specialistische verwijzing binnen de geestelijke gezondheidszorg (SGGZ). Daarbij moet er een vermoeden van een DSM-5 stoornis zijn aangegeven. Wat niet verplicht is, maar het verwijsproces wel versoepeld, is een toelichting bij de klachten en het klachtenbeloop.

Bij Goedebuur streven we ernaar om iedereen te helpen. We kijken voorbij diagnoses en andere labels en leveren zorg op maat. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk om eerlijk te zijn over wat we wel en niet kunnen bieden. Een cliënt is niet gebaat bij een behandeling die onvoldoende tegemoet komt aan de behoeftes van de cliënt. We hebben daarom een aantal richtlijnen opgesteld om vast te stellen in welke gevallen het beter is om niet bij ons, maar bij een andere instelling aan te melden voor behandeling. We proberen altijd mee te denken over een passende verwijzing.

Richtlijnen

  • Intensieve multidisciplinaire behandelingen met hoge cliëntbetrokkenheid bij Goedebuur.

    Behandelingen bij Goedebuur bestaan vaak uit een traject met meerdere behandelaren en soms twee of meer afspraken in de week. Wij geloven namelijk dat iemand vaak het beste geholpen kan worden door vanuit verschillende invalshoeken te kijken naar klachten en te werken aan herstel. We verkiezen een kortere intensievere behandeling boven een langere laagfrequente behandeling. Dit vraagt ook iets van de cliënt. Iemand die bij ons in behandeling komt moet daarom een vaste verblijfplaats hebben, tijd vrij kunnen maken voor de behandeling en fysiek in staat zijn om naar de praktijk te komen. Als dit niet lukt dan kunnen we niet de gewenste kwaliteit van zorg garanderen.

  • Behandeling van verslavingsproblematiek in relatie tot hoofdklachten en doorverwijzing naar gespecialiseerde zorg bij ernstige verslaving.

    Bij lichte verslavingsproblematiek die comorbide bestaat naast de hoofdklacht kunnen wij behandelen. Bij zware verslavingsproblematiek die op de voorgrond staat verwijzen wij naar een gespecialiseerde verslavingszorginstelling.

  • Holistische benadering van lichamelijke en psychische klachten met doorverwijzing bij complexe medische problematiek.

    Lichamelijke en psychische klachten gaan vaak hand in hand. Klachten op het ene gebied kunnen een bron vormen voor klachten op het andere. We passen daarom een holistische benadering toe, waarbij aandacht is voor zowel lichaam en geest. Wij hebben echter geen medisch specialistische kennis. Dat wil zeggen dat als er sprake is van complexe medische problematiek en de hulpvraag hieraan gekoppeld is, wij adviseren om u aan te melden bij instellingen die hier in gespecialiseerd zijn.

  • Behandeling en doorverwijzing van persoonlijkheidsproblematiek binnen de GGZ.

    Bij 30 tot 50% van cliënten in de GGZ is er sprake van persoonlijkheidsproblematiek. Dit zijn klachten die meer verankerd zijn in iemand karakter en die op meerdere levensgebieden tot uiting komen. We passen kortdurende interventies toe op persoonlijkheidsproblematiek, uit verschillende referentiekaders, zoals schematherapie, DGT en MBT. Voor matig tot zware persoonlijkheidsproblematiek is een intensievere behandeling nodig dan wij kunnen bieden. Deze behandelingen duren vaak langer (2 jaar) en bevatten meestal ook groepstherapie. We verwijzen hiervoor naar andere gespecialiseerde instellingen.

  • Crisishulpverlening en verwijzing naar gespecialiseerde instellingen bij hoge crisisgevoeligheid buiten kantoortijden.

    Soms raken cliënten in een crisis. Er is dan acuut hulp nodig om iemand op te vangen, soms ’s avonds of in het weekend. Het is niet altijd te voorspellen of iemand crisishulp nodig heeft. Als een cliënt bij ons in crisis raakt werken wij samen met de huisartsenpost en de crisisdienst om iemand op te vangen. Wij zijn echter buiten kantoortijden niet bereikbaar. Dit betekent dat als er op voorhand duidelijk sprake is van een hoge crisisgevoeligheid en een behoefte aan meer inbedding, dat we verwijzen naar een instelling met een intern crisisteam.

Nog vragen voor het aanmelden?

Contact

Tel: 06 – 342 742 57
Mail: info@goedebuur.nl

Word teruggebeld

Locatie

Cronenburg 150
1081 GN te Amsterdam

Routebeschrijving

Openingstijden

Ma – Vr: ( 9:00 – 17:00 )
Za – Zo: ( GESLOTEN )

Aanmeldformulier

Stuur jouw gegevens op en we nemen binnen 2 weken contact met je op